Jumaat, 14 Ogos 2009

SEMINAR TEKNIK MENJAWAB SRU PERINGKAT DAERAH MEMBAKUT 2009






Pelajar Lulusan SRU Miliki Kelebihan Dalam Sistem Meritokrasi
 
MEMBAKUT: Berdasarkan sistem meritokrasi dalam pendidikan khususnya dalam melanjutkan pelajaran, pelajar-pelajar yang mempunyai kelulusan tambahan dalam pendidikan agama seperti Sijil Rendah Ugama (SRU), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan kelulusan formal yang berkaitan mempunyai kelebihan untuk melepasi tahap kelayakan yang diperlukan. Demikian ujar Ketua Pentadbir Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan (YSZPS) semasa merasmikan Seminar Motivasi Kecemerlangan SRU 2009 Daerah Membakut. Program anjuran YSZPS dan unit Kurikulum Sekolah Agama Negeri (SAN) JHEAINS Daerah Membakut itu disertai oleh seramai 140 orang calon SRU dari 5 buah SAN sekitar Membakut. "Calon-calon SRU sebenarnya merupakan generasi pelajar yang luarbiasa kerana kemampuan mereka menduduki dua peperiksaan serentak dengan 16 subjek kesemuanya merangkumi 11 subjek SRU dan 5 subjek dalam peperiksaan UPSR pada tahun yang sama sekaligus membuktikan bahawa pelajar dwibidang ini mampu mencapai kecemerlangan berganda", ujar Zulkhairi lagi.

Sementara itu dalam ucapan awalnya, Pengerusi Unit Kurikulum SAN JHEAINS Daerah Membakut, Ustaz Ishak Haji Ali turut menekankan bahawa ilmu ugama dapat membentuk insan yang gemilang dari segi sahsiah, jatidiri, ketrampilan dan kerjaya. "Kesedaran ibubapa moden hari ini akan peripentingnya elemen agama diterapkan dalam peringkat awal pendidikan mendorong kepada permintaan untuk diwujudkan lebih banyak lagi institusi pendidikan Islam sama ada seawal prasekolah, rendah dan menengah. Pada masa yang sama, kebajikan para pendidik sekolah agama dan prasarana mengnainya perlu dipertingkatkan oleh pihak pemerintah ataupun melalui sumbangan pelbagai agensi kerajaan", tambahnya.
 
Di majlis itu juga, YSZPS turut menyumbangkan beg sekolah kepada setiap orang pelajar di samping sijil penyertaan. Turut hadir di majlis tersebut Guru Besar SAN Kg Pimping, Hajah Aziziah Haji Binsin; Guru Besar SAN Pekan Membakut, Hajah Naidi Haji Mumin; Guru Besar SAN Kg Binsulok, Siti Aidah Awang Abas, Pengerusi PIBG SAN Pekan Membakut, Haji Wahab Haji Baharuddin, Pegawai Operasi YSZPS Beaufort, Latip Haji Taip; Pegawai Operasi YSZPS Membakut, David Yuntalla dan Imam Daerah, Haji Kassim Mantaha.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan