Sabtu, 15 Ogos 2009

PROGRAM SEMINAR KEIBUBAPAAN & MOTIVASI UPSR 2009 SK BUANG SAYANG PAPAR‏





Pendidikan Anak Adalah Pelaburan Terjamin

PAPAR: "Pendidikan formal khususnya yang diterima oleh kanak-kanak di pelbagai peringkat merupakan pelaburan yang tiada taranya dan terjamin sepanjang hayat jika dijana dan diperkembang dengan sewajarnya", ujar Wakil Rakyat Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail semasa merasmikan Seminar Keibubapaan dan Motivasi UPSR 2009 di Sk Buang Sayang anjuran Kumpulan Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan (YSZPS) dengan kerjasama PIBG Sk Buang Sayang dan Biro Pendidikan UMNO Papar.

Beliau juga turut menekankan kepada semua golongan ibubapa dan penjaga agar mempertingkat ilmu dan kemahiran keibubapaan sejajar dengan perkembangan semasa yang memperlihatkan kewujudan pelbagai masalah yang melanda golongan muda khususnya pelajar sekolah. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pemimpin Kemajuan Rakyat DUN Pantai Manis, Amri Haji Abu Bakar.

Sementara dalam ucapan aluannya, Ketua Pentadbir YSZPS, Zulkhairi Haji Ismail menggesa ibubapa serta ahli keluarga pelajar agar menjadikan agenda pembangunan pendidikan, pemantapan disiplin, pemurnian akhlak, penyusunan ekonomi keluarga dan rangsangan permuafakatan komuniti setempat sebagai strategi utama ke arah mewujudkan sebuah masyarakat yang seimbang dengan pembangunan infrastruktur dan ledakan teknologi maklumat masakini. " Demi kelangsungan cita-cita anak-anak dan harapan ibubapa secara keseluruhan, setiap lapisan masyarakat sama ada golongan guru, jiran, rakan sebaya, pemimpin komuniti, NGO, pertubuhan siasah, golongan pekerja harus berganding bahu dan sentiasa peka akan isu-isu sejagat yang menular dan sekaligus mencegah lebih awal daripada meresap ke dalam masyarakat , institusi sekolah juga harus dijadikan 'centre of excellence' dengan cara memulihara keadaan fizikalnya dan mengisinya dengan pelabagai program bersifat nilai tambah bukan sahaja bercorak akademik tapi juga yang berkaitan dengan kemasyarakatan", tambah Zulkhairi lagi.

Guru Besar Sk Buang Sayang, Mudin Haji Madin di awal ucapannya menyeru kepada semua ibubapa yang menerima pelbagai bantuan daripada pihak kerajaan dan agensinya agar memegang amanah tersebut dengan rasa syukur dan bertanggungjawab agar bantuan atau kewngan yang mereka terima dipergunakan semata-mata hanya untuk tujuan pembelajaran anak-anak tanpa sebarang kompromi.

Program sehari itu dipadatkan dengan ceramah yang menyentuh peluang pendidikan, motivasi, kemahiran keibubapaan dan bicara tokoh yang dikendalikan oleh motivator Jailani Haji Idris dari SMK Gadong, Beaufort; Mohd Fairuz Hj Mohd Yussof, YSZPS dan Mudin Haji Madin, Guru Besar Sk Buang Sayang. Seramai 250 orang ibubapa dan murid-murid tahun 6 menyertai program sepanjang hari itu yang turut menyaksikan penyampaian bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) kepada 95 orang murid.

Antara yang turut hadir di majlis itu ialah Pengerusi PIBG Sk Buang Sayang, Sulaiman Haji Ahmad; Pengerusi Penyelaras Program, Mintoh Asai, guru-guru dan kakitangan sekolah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan