Ahad, 16 Ogos 2009

PROGRAM GOTONG ROYONG & SUMBANGAN DI PELAKAT SIPITANG‏



Pelajar Baru Asrama YS Dekatkan Diri Kepada Masyarakat
SIPITANG: Seramai 90 orang terdiri daripada pelajar-pelajar Asrama YS Daerah Sipitang, staf Pejabat Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan (YSZPS) beserta penduduk setempat telah mengadakan gotong-royong di kawasan rumah Makcik Kalas Kalat di Kampung Sg Buntu, Pelakat di sini baru-baru ini. Makcik Kalas yang uzur dan berada dalam keadaan daif mempunyai seorang suami yang tidak mempunyai sebarang pendapatan tetap dan 2 orang anak yang memerlukan perhatian. Atas rasa tanggungjawab dan sempena dengan minggu orientasi pelajar asrama, pihak YSZPS menggerakkan kerja amal ini dengan segera. Program yang berlangsung sepanjang hari itu diketuai oleh Ketua Unit Penyelidikan dan Pembangunan Maklumat YSZPS, Peter Jonnie Peter disertai oleh Penyelia Asrama, Aliman Pengiran Bujang; Pegawai Operasi YSZPS Menumbok, Pudin Ibrahim; Pengerusi JKKK Sg Buntu, Ismail Jumat, Pemaju Mukim Zon Mesapol, Abdul Madi Awang@Julak dan Pegawai Latihan YSZPS, Haidy Haji Othman.

Gerakerja khidmat sosial ini bertujuan sebagai serampang dua mata untuk memasyarakatkan pelajar asrama agar tidak berasa terasing dari keluarga dan komuniti setempat juga membentuk ikatan kesempunyaan antara mereka dan masyarakat luar asrama di samping membentuk sikap kepimpinan generasi muda, kata Peter Jonnie.

Di akhir gotong-royong, Peter Jonnie Peter turut menyampaikan sumbangan yang berupa peralatan dan barangan keperluan dapur kepada Makcik Kalas.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan