Isnin, 6 April 2009

SEMINAR KEUSAHAWANAN WANITA









PEMBENTUKAN JARINGAN USAHAWANITA MAMPU LONJAK EKONOMI MASYARAKAT


PAPAR : Kelompok usahawanita khususnya yang berskala kecil dan sederhana perlu membentuk jaringan sesama sendiri agar mampu melonjakkan tahap berskala-ekonomi ke suatu peringkat yang membanggakan sekaligus membantu mengangkat martabat wanita serta keluarga menjadi sebuah entiti yang berupaya menyumbang kepada pembangunan masyarakat, negeri dan negara. Demikian tegas Ketua Pentadbir Kumpulan Yayasan Sabah, Zon Pedalaman Selatan (YSZPS), Zulkhairi Haji Ismail semasa menutuprasmi Seminar Keusahawanan Wanita anjuran YSZPS di sebuah resort di Beringgis, Papar kelmarin. Beliau juga turut menggesa semua lapisan usahawan dan peniaga kecil wanita khusus di kawasan pedalaman dan luarbandar agar bergabung dan membentuk sebuah persatuan atau kelab sebagai asas untuk memperkemas kegiatan pembangunan berunsur keusahawanan serta pemasaran. Di samping itu, perlu ada usaha lebih "Melalui kelab seumpamanya, amalan 'barter-trade' atau bertukar barang setara, pertukaran maklumat dan ilmu, membina rantaian perbekalan dan pemasaran akan lebih mudah dan teratur demi menjamin kepelbagaian aktiviti perniagaan yang akhirnya membawa hasil serta pulangan lumayan" tambahnya lagi.

Seramai lebihkurang 50 orang peserta mengikuti seminar sehari tersebut. Mereka terdiri daripada para peniaga kecil wanita tajaan YSZPS dari sekitar daerah Sipitang, Beaufort, Kuala Penyu serta Papar, ahli-ahli Puteri UMNO Papar dan usahawanita sekitar Papar. Antara pengisian program tersebut ialah ceramah serta pembentangan kertas kerja oleh Gary Ambrose, MARA Papar; Rommella Osmand, SIRIM Sabah; Aslinah Lee, MARDI Sabah dan pegawai-pegawai YSZPS sendiri.

Antara yang turut hadir dimajlis tersebut ialah Pegawai Operasi Kawasan Papar, Fairuz Haji Yussof; Pegawai Penyelidik YSZPS, Peter Jonnie Peter; Pegawai Operasi Sipitang, Lianard Ingging; Pegawai Operasi Beaufort, Latip Haji Taip; Pegawai Operasi Kuala Penyu, Ganilin Haji Hasim serta wargakerja YSZPS yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan